Om Yoga


Yoga betyder förening och balans på sanskrit. Det man vill uppnå är en förening mellan kropp, själ och sinne. Yoga kan hjälpa dig att lära känna dig själv och din kropp och vidga ditt medvetande. Du bygger upp en styrka i dig själv, både mentalt och kroppsligt, och blir bättre på att hantera tankar, känslor och omständigheter.
Man kan säga att yoga är mindfulness, andning och fysisk rörelse i ett.

Det finns en uppsjö av olika yogastilar, en del med inriktning mot det meditativa, avslappnande och stillsamma, andra varianter är mer fysiska och dynamiska. Även om inriktningarna är olika i själva utförandet, så finns det ingredienser som mer eller mindre förenar samtliga yogaformer; fokus på andning, kroppen, själen och sinnet.

Alla kan yoga. Utgå från dig själv och de förutsättningar just du har. Vi är alla olika stela, rörliga har skilda kroppsformer och ålder.
Börja där du är med vad du har. Lyssna på din kropp.
Rådgör gärna med någon av oss lärare innan du börjar.

På Studio Pausa kan vi erbjuda dig följande yogaformer;

Yinyoga
En avslappnande och samtidigt energigivande yoga som passar de allra flesta. I yinyogan jobbar vi med att mjukstretcha bindväv, leder och öppna upp kring främst höfter, nedre ryggraden och bäckenbenet. Alla positioner görs sittande eller liggande och vi jobbar med andning, medvetenhet och långsamhet. Vi strävar ingenstans och det finns heller inget mål att nå i positionerna. Utmaningen i yinyogan är att öva sig i att stilla sinnet och vara medvetet närvarande i det som vi gör för stunden eftersom vi stannar under en längre tid i varje position. (3-5 minuter)


Meditation/Pranayama
Själva ordet meditation betyder “att röra sig mot mitten”. Enkelt kan man beskriva att meditation är en förlängning av koncentration. När du mediterar slappnar du av både kroppsligt och mentalt. Du skapar då förutsättningar för ett inre lugn och utvecklar en förmåga att lättare kunna hantera känslor och tankar. Det i sin tur skapar ett ökat välmående, mindre stresskänslor och påverkar blodtrycket positivt. I meditation övar vi på att hitta ett inre fokus och ett lugn.

I samtliga yogaformer jobbar vi med andningen. Den är länken mellan vår kropp och vårt sinne. Ibland jobbar vi med andningsövningar utifrån Butejko men oftast utgår vi från andningstekniken pranayama. Ordet pranayama betyder andningskontroll och kommer ursprungligen från prana – livsenergi, och yama – som betyder disciplin och kontroll.

Vi kan aktivt påverka och balansera vår prana (livsenergi) i kroppen genom att utöva pranayama. När vi får en djupare kontakt med vårt andetag så blir vi mer trygga och bekväma i det. I yogan övar vi på det, för att sedan bära med oss det ut i vardagen och till livet utanför yogasalen.


Ashtangayoga

Ashtangayoga är en dynamisk och fysiskt krävande yogaform som ursprungligen kommer från Indien. Yogaformen bygger på en fast serie ställningar som länkas samman med andningen. Här på Studio Pausa erbjuder vi en modifierad klass som utgår från Ashtangayogans primära serie. Under 75 minuter utför vi ca 35 olika ställningar asanas där andetaget leder oss genom rörelserna. Precis som i den primära serien förbereder varje asana nästa i den modifierade klassen.

Andningstekniken ujjayi, kroppslåsen bandhas och blickfokus drishti är begrepp som används under klassen och med hjälp av dessa utförs de olika asanas. Huvudfokus ligger på andning, koncentration och medveten närvaro.

Ashtangayogan passar alla men du behöver anpassa ditt utövande efter sina egna förutsättningar. Genom regelbundet utövande lär du känna din kropp och dig själv bättre, blir starkare, rörligare och mer fokuserad.


Lymfatisk yoga
Den lymfatiska yogan kombinerar rörelse och stillhet på ett sätt som återskapar lymfflödet, samtidigt som den ger kroppen en möjlighet att komma ner i djup vila, där lymfsystemet fungerar optimalt. I början av varje pass görs ett antal egenvårdsrörelser som ”öppnar upp” systemet och gör det mottagligt för ett ökat lymfflöde. Genom att göra rörelserna lugnt, medvetet och fokuserat, samtidigt som du andas djupt, så startar du en rad läkande processer.

Lymfsystemet är ett av kroppens cirkulationssystem, kallas ofta ”det bortglömda systemet”. Det är en stor del av kroppens immunförsvar och reningssystem som rensar ut bakterier, virus, tumörceller och andra toxiner från kroppen. Lymfvätskan transporteras i kärl som sitter precis under huden och runt omkring våra inre organ. På sin väg genom kroppen passerar lymfvätskan noder som innehåller vita blodkroppar som oskadliggör toxiner m.m. Själva transporten av vätskan står diafragman och skelettmusklernas rörelser för. Det är därför det är så viktigt med djupandning och att röra på sig. Paradoxalt nog mår däremot lymfsystemet inte så bra av alltför intensiv träning. Det beror på att lymfsystemet verkar i det parasympatiska nervsystemet, dvs. det system som jobbar när vi befinner oss i vila (detsamma gäller t.ex. för matsmältningssystemet).

När det blir stagnation i lymfsystemet kan kroppen inte riktigt återhämta sig. Trötthet, hjärndimma, svullnad, återkommande infektioner/förkylningar, värk, utslag eller övervikt som inte vill försvinna är alla signaler om att lymfans flöde kan behöva hjälp på traven. Stagnationer i lymfsystemet kan bero på en mängd olika orsaker, exempelvis hård träning, åtsittande kläder, ärr, operationer eller stress.


Senioryoga
Låt inte din fysiska ålder, sjukdom eller besvär vara något hinder för att praktisera yoga.
Senioryogan är en kurs som vänder sig till dig som passerat 60 år, är sjukskriven eller av någon anledning behöver ta det lugnare och försiktigare.

Senioryogan utövas genom yinyoga i kombination med medicinsk yoga. Mjuk och anpassningsbar yoga med alternativ så du kan känna dig trygg i rörelserna på yogamattan. Vi använder till exempel bolster, filtar eller yogar på stol för att få det mer bekvämt. Vi kommer att andas, meditera och utöva avslappning.


Medicinsk yoga

Medicinsk yoga har sina grunder i Kundaliniyoga (se ovan text om kundalini) och är ett pass för dig som vill göra lite lungnare yoga. Den passar också för dig som har olika besvär från rygg, höfter, knän, axlar, nacke samt även för dig som ofta har huvudvärk eller behöver minska på upplevelsen av stress.

Passen kommer att vara grundläggande övningar och ordentlig vila mellan övningarna. Vi fokuserar på andning och avslappning. I ett lugnt tempo lär du känna din kropp och dess signaler

OBS! Om du har speciella hälsoproblem som en skada eller sjukdom, bör du tala med den som behandlar dig innan du anmäler dig till klasen!


Kundalini (ej HT 2020)

Att utöva kundaliniyoga är en resa mot ökat välbefinnande och lite mer glädje i livet. Regelbundet utövande stärker alla delar av oss, alltifrån ryggen och hjärtat till att utveckla vår intuition.

Yogaformen är mjuk och samtidigt kraftfull och ger snabb effekt. Varje kriya (yogapass) påverkar din kropp, ditt sinne och din själ på ett förutbestämt sätt, som till exempel att stärka rygg eller hjärta, öka tålamodet eller balansera humöret.

Man brukar säga att kundaliniyogan är en yogaform du kan ta med dig i din vardag för att få balans och en djupare kontakt med dig själv.

Denna yogaform kom till västvärlden på 1960-talet genom den indiske yogin, Yogi Bhajan. Yogaformen är en minst 5000 år gammal tradition och sägs vara all yogas ursprung.


Yinyoga med vinyasainslag (ej HT 2020)
I grunden är det yinyoga (se beskrivning ovan). Men tillägget med vinyasa är att vi kombinerar med stående positioner, balansövningar mm i ett mjukt flöde. Klassen inleds oftast med någon kort meditation eller en andningsövning. En något mer utmanande yoga för dig som gillar flöden men också vill ha nyttan av det som Yinyogan ger.