Om Yoga


Yoga betyder förening och balans på sanskrit. Det man vill uppnå är en förening mellan kropp, själ och sinne. Yoga kan hjälpa dig att lära känna dig själv och din kropp och vidga ditt medvetande. Du bygger upp en styrka i dig själv, både mentalt och kroppsligt, och blir bättre på att hantera tankar, känslor och omständigheter.
Man kan säga att yoga är mindfulness, andning och fysisk rörelse i ett.

Det finns en uppsjö av olika yogastilar, en del med inriktning mot det meditativa, avslappnande och stillsamma, andra varianter är mer fysiska och dynamiska. Även om inriktningarna är olika i själva utförandet, så finns det ingredienser som mer eller mindre förenar samtliga yogaformer; fokus på andning, kroppen, själen och sinnet.

Alla kan yoga. Utgå från dig själv och de förutsättningar just du har. Vi är alla olika stela, rörliga har skilda kroppsformer och ålder.
Börja där du är med vad du har. Lyssna på din kropp.
Rådgör gärna med någon av oss lärare innan du börjar.

På Studio Pausa kan vi erbjuda dig följande yogaformer;

Yinyoga
En avslappnande och samtidigt energigivande yoga som passar de allra flesta. I yinyogan jobbar vi med att mjukstretcha bindväv, leder och öppna upp kring främst höfter, nedre ryggraden och bäckenbenet. Alla positioner görs sittande eller liggande och vi jobbar med andning, medvetenhet och långsamhet. Vi strävar ingenstans och det finns heller inget mål att nå i positionerna. Utmaningen i yinyogan är att öva sig i att stilla sinnet och vara medvetet närvarande i det som vi gör för stunden eftersom vi stannar under en längre tid i varje position. (3-5 minuter)


Mjukyoga med yin-inslag
I grunden är det yinyoga (se beskrivning ovan). Men tillägget med mjukyoga är att vi också gör stående positioner och olika flöden. Klassen inleds med meditation eller en andningsövning
En något mer utmanande yoga för dig som gillar flöden mellan stående positioner, utan att det blir för dynamiskt, men i kombination med den mer avslappnande Yinyogan.


Kundalini

Kundaliniyoga i vårens tecken!

I denna klass låter vi yogans kraftfulla tekniker få vår livsenergi att flöda. Vi gör en resa tillsammans genom kroppens energicenter som även kallas chakran, för att släppa blockeringar och trötthet från höst och vinter. Klassen innehåller yogarörelser, andningstekniker och meditation för att rikta vår energi och balansera vår kropp och stilla vårt sinne.
Efter yogan vilar du till lugn musik vilket ger en avslappning och integrering av passet. Yogapasset avslutas med en meditation.
Yogapassen är ibland lätta och ibland lite tuffare precis som livet är men klassen riktar sig till alla, även du som är nybörjare. Hos oss tränar du i din egen takt, lyssnar till just dina behov, möjligheter och begränsningar.

Start: Söndagen den 4 mars kl. 17.00-18.30
Antal gånger: 10 (uppehåll 29/4)
Varmt välkommen!
Maria

Kundaliniyoga är en aktiv och dynamisk form av yoga där de flesta övningarna kombineras med kraftfull andning. Den här yogaformen består av en kombination av kroppsställningar, andningsövningar, meditation och mantran. De flesta kroppsställningarna är ganska lätta att utföra vilket gör att nästan alla kan utföra kundaliniyoga. I kundaliniyoga strävar man efter att behålla sin uppmärksamhet i kroppen, att vara närvarande i kroppen, rörelsen och nuet. Till sin hjälp att hålla koncentrationen använder man sig bland annat av andning och mantran.


Seasonal Yoga/Hathayoga
En lite mer dynamisk yogaform som utmanar dig lite mer. Seasonal yoga är en mjukt flödande hathayoga (fysisk yoga) sammanflätat med QI gong där man anpassar positioner till att vara i harmoni med årstidernas skiftande energier. Vi jobbar aktivt med att stilla vårt sinne och klasserna är uppbyggda utifrån det vi behöver främja i våra kroppar beroende på om det är vår, sommar, vinter eller höst.


Meditation/Pranayama
Själva ordet meditation betyder ”att röra sig mot mitten”. Enkelt kan man beskriva att meditation är en förlängning av koncentration. När du mediterar slappnar du av både kroppsligt och mentalt. Du skapar då förutsättningar för ett inre lugn och utvecklar en förmåga att lättare kunna hantera känslor och tankar. Det i sin tur skapar ett ökat välmående, mindre stresskänslor och påverkar blodtrycket positivt. I meditation övar vi på att hitta ett inre fokus och ett lugn.

I samtliga yogaformer jobbar vi med andningen. Den är länken mellan vår kropp och vårt sinne. Ibland jobbar vi med andningsövningar utifrån Butejko men oftast utgår vi från andningstekniken pranayama. Ordet pranayama betyder andningskontroll och kommer ursprungligen från prana – livsenergi, och yama – som betyder disciplin och kontroll.

Vi kan aktivt påverka och balansera vår prana (livsenergi) i kroppen genom att utöva pranayama. När vi får en djupare kontakt med vårt andetag så blir vi mer trygga och bekväma i det. I yogan övar vi på det, för att sedan bära med oss det ut i vardagen och till livet utanför yogasalen.


Senioryoga
Låt inte din fysiska ålder, sjukdom eller besvär vara något hinder för att praktisera yoga.
Senioryogan är en kurs som vänder sig till dig som passerat 60 år, är sjukskriven eller av någon anledning behöver ta det lugnare och försiktigare.

Senioryogan utövas genom yinyoga i kombination med medicinsk yoga. Mjuk och anpassningsbar yoga med alternativ så du kan känna dig trygg i rörelserna på yogamattan. Vi använder till exempel bolster, filtar eller yogar på stol för att få det mer bekvämt. Vi kommer att andas, meditera och utöva avslappning.