Om Yoga


Yoga betyder förening och balans på sanskrit. Det man vill uppnå är en förening mellan kropp, själ och sinne. Yoga kan hjälpa dig att lära känna dig själv och din kropp och vidga ditt medvetande. Du bygger upp en styrka i dig själv, både mentalt och kroppsligt, och blir bättre på att hantera tankar, känslor och omständigheter.
Man kan säga att yoga är mindfulness, andning och fysisk rörelse i ett.

Det finns en uppsjö av olika yogastilar, en del med inriktning mot det meditativa, avslappnande och stillsamma, andra varianter är mer fysiska och dynamiska. Även om inriktningarna är olika i själva utförandet, så finns det ingredienser som mer eller mindre förenar samtliga yogaformer; fokus på andning, kroppen, själen och sinnet.

Alla kan yoga. Utgå från dig själv och de förutsättningar just du har. Vi är alla olika stela, rörliga har skilda kroppsformer och ålder.
Börja där du är med vad du har. Lyssna på din kropp.
Rådgör gärna med någon av oss lärare innan du börjar.

På Studio Pausa kan vi erbjuda dig följande yogaformer;

Yinyoga
En avslappnande och samtidigt energigivande yoga som passar de allra flesta. I yinyogan jobbar vi med att mjukstretcha bindväv, leder och öppna upp kring främst höfter, nedre ryggraden och bäckenbenet. Alla positioner görs sittande eller liggande och vi jobbar med andning, medvetenhet och långsamhet. Vi strävar ingenstans och det finns heller inget mål att nå i positionerna. Utmaningen i yinyogan är att öva sig i att stilla sinnet och vara medvetet närvarande i det som vi gör för stunden eftersom vi stannar under en längre tid i varje position. (3-5 minuter)


Yinyoga med vinyasainslag
I grunden är det yinyoga (se beskrivning ovan). Men tillägget med vinyasa är att vi kombinerar med stående positioner, balansövningar mm i ett mjukt flöde. Klassen inleds oftast med någon kort meditation eller en andningsövning. En något mer utmanande yoga för dig som gillar flöden men också vill ha nyttan av det som Yinyogan ger.


Kundalini

Att utöva kundaliniyoga är en resa mot ökat välbefinnande och lite mer glädje i livet då regelbundet utövande stärker alla delar av oss, alltifrån ryggen och hjärtat till att utveckla vår intuition.

Yogaformen är mjuk och samtidigt kraftfull och ger snabb effekt. Varje kriya (yogapass) påverkar vår kropp, sinne och själ på ett förutbestämt sätt, som till exempel att stärka rygg eller hjärta, öka vårt tålamod eller balansera humöret.

Man brukar säga att kundaliniyogan är en yogaform du kan ta med dig i din vardag för att få balans och en djupare kontakt med dig själv.

Denna yogaform kom till västvärlden på 1960-talet genom den indiske yogin, Yogi Bhajan. Yogaformen är en minst 5000 år gammal tradition och sägs vara all yogas ursprung.

Höstens kundaliniyogaklass!

I denna klass kommer vi göra pass som stärker hela kroppen, balanserar vår energi och ger din kropp och sinne en skön och djup avslappning. Samtidigt som övningarna bygger upp en styrka och stärker vår kropp så mjukar de upp vår rygg och släpper på spänningar i axlar och nacke.

Yogapassen är också en träning i att vara närvarande och att bara vara. När vi bemästrar vår kropp så besmästrar vi även vårt sinne. När kroppen är stilla, stillas även vårt sinne. Vi använder andning och mantran för att fokusera och stilla vårt sinne.

Vi kommer göra varje pass 2-3 gånger för att känna att vi kan lära oss och fördjupa varje rörelse och att uppnå så stor effekt möjligt.

Yogapassen är ibland lätta och ibland lite tuffare precis som livet är men klassen riktar sig till alla, även du som är nybörjare. Hos oss yogar du i din egen takt, lyssnar till just dina behov, möjligheter och begränsningar. Om du är nybörjare kan du alltid göra rörelserna i en lugnare takt eller under kortare tid.

Hur går ett Kundaliniyogapass till?

Alla kundaliniyogapass följer en förutbestämd struktur:

  • Intoning – vi tonar in med mantrat ONG NAMO GURU DEV NAMO tre gånger tillsammans, för att ta kontakt med vår inre vägledare och släppa allt omkring oss. Mantrat betyder “ Jag hälsar den obegränsade kreativa kraften och den inre visdommen som för mig från mörker till ljus”.
  • Uppvärmning – kan vara t.ex. andning eller övningar som värmer upp rygg, axlar och nacke.
  • Yogapasset- en serie kroppspositioner (ca: 3-15) med andning i en speciell ordning, för att uppnå en specifik effekt. Oftast 1-3 min långa.
  • Avslappning – den långa vilan – en stunds vila på mattan i ca 10 minuter
  • Meditation – en andningsmeditation eller reciterande av ett mantra med en rörelse eller en mudra (handposition)
  • Uttoning- vi tonar ut med mantrat SAT NAM tre gånger tillsammans som betyder ”Jag är sann” och markerar att passet är slut.

Allt du behöver finns i yogasalen som matta, bolster att sitta på för meditation och filt.Ta gärna på dig mjuka kläder och om du behöver ta en vattenflaska med dig!


Medicinsk yoga

Medicinsk yoga har sina grunder i Kundaliniyoga (se ovan text om kundalini) och är ett pass för dig som vill göra lite lungnare yoga. Den passar också för dig som har olika besvär från rygg, höfter, knän, axlar, nacke samt även för dig som ofta har huvudvärk eller behöver minska på upplevelsen av stress.

Passen kommer att vara grundläggande övningar och ordentlig vila mellan övningarna. Vi fokuserar på andning och avslappning. I ett lugnt tempo lär du känna din kropp och dess signaler

OBS! Om du har speciella hälsoproblem som en skada eller sjukdom, bör du tala med den som behandlar dig innan du anmäler dig till klasen!


Hathaflow/seasonal -yoga

I Seasonal Yoga lägger vi till att förena individen med naturens förändringar och ständiga flöde. Det som händer i naturen återspeglas i oss. Vi behöver årstidernas olika energier och skiftningar för att balansera vila och aktivitet. Genom att lära mer om naturen och årstiderna, lär vi oss mer om oss själva. Om vi tillåter för mycket obalans eller stress känner vi oss dränerade på energi och upplever att vi arbetar mot oss själva.

Seasonal Yoga är en mjukt flödande hatha yoga där asanas och lektioner förändras i takt med att vår övergår till sommar och höst till vinter. Vår yoga väver även in den traditionella kinesiska medicinen. De klassiska yogapositionerna anpassas en aning för att stimulera akupressurpunkter och meridianer, energikanaler


Meditation/Pranayama
Själva ordet meditation betyder ”att röra sig mot mitten”. Enkelt kan man beskriva att meditation är en förlängning av koncentration. När du mediterar slappnar du av både kroppsligt och mentalt. Du skapar då förutsättningar för ett inre lugn och utvecklar en förmåga att lättare kunna hantera känslor och tankar. Det i sin tur skapar ett ökat välmående, mindre stresskänslor och påverkar blodtrycket positivt. I meditation övar vi på att hitta ett inre fokus och ett lugn.

I samtliga yogaformer jobbar vi med andningen. Den är länken mellan vår kropp och vårt sinne. Ibland jobbar vi med andningsövningar utifrån Butejko men oftast utgår vi från andningstekniken pranayama. Ordet pranayama betyder andningskontroll och kommer ursprungligen från prana – livsenergi, och yama – som betyder disciplin och kontroll.

Vi kan aktivt påverka och balansera vår prana (livsenergi) i kroppen genom att utöva pranayama. När vi får en djupare kontakt med vårt andetag så blir vi mer trygga och bekväma i det. I yogan övar vi på det, för att sedan bära med oss det ut i vardagen och till livet utanför yogasalen.


Senioryoga
Låt inte din fysiska ålder, sjukdom eller besvär vara något hinder för att praktisera yoga.
Senioryogan är en kurs som vänder sig till dig som passerat 60 år, är sjukskriven eller av någon anledning behöver ta det lugnare och försiktigare.

Senioryogan utövas genom yinyoga i kombination med medicinsk yoga. Mjuk och anpassningsbar yoga med alternativ så du kan känna dig trygg i rörelserna på yogamattan. Vi använder till exempel bolster, filtar eller yogar på stol för att få det mer bekvämt. Vi kommer att andas, meditera och utöva avslappning.